Don't take life too seriously,
You'll never get out of it alive.
"Dia Kekasihku"
Friday, February 14, 2014 | 2:31 AM | 0 comments
"dah selawat belum ?"

Assalamualaikum, salam sejahtera n salam satu dua tiga malaysia
okay x, gurau je, 1 malaysia ehh

hari khamis, 13/2/14
petang tadi dilanda sedikit masalah tapi berjaya diuruskan secepat mungkin, Alhamdulillah, masih belum lari rentak :)

skrang jam menunjukkan pukul 10.53, which Im suppose to be studying but ... come on, minggu pertama pun kau dah sibuk belajar ke feezul ? itu apa yaag ramai cakap lepas datang masuk bilik feezul ni, al maklumlah, sekarang pintu bilik malas nak tutup, apa aku baut memang orang yang jalan kat koridor ni nampak ahh, ni gara-gara nak bagi angin masuk bilik, bilik bawah atap ni panas.

ok, lets get to our topic, as written at top, it is





"Dia Kekasihku"


well, easy enough to interpret especially for youth nowadays.
honestly, I didn't know that I learnt this much from the forum, Alhamdulillah, selagi tak jauh melencong and ada rasa bersalah dalam hati, maknanya feezul masih ada rasa benci pada maksiat yang feezul lakukan.

bermoderatorkan imam muda Adan yang humorous, tergelak2 jugak tengok forum ni awal2, maklumlah, belum part sentap-sentap, haha. kemudian, berkanan kirikan 2 orang ahli panel, pencetus ummah Salman dan Ustazah Pilihan Fira (yang datang lambat, lol) forum ini ternyata hidup dengan ilmu-ilmu yang dikongsikan.



of course, when we are talking about relationship especially between man and women, surah an-nisa (the women) tak kan lari, this chapter discusses about inheritance, marriage law, how to deal with children and orphan, relationship between muslim communities and people and of course, many more. The topics that I stated previously are topics that I've gone thoroughly (urmm, maybe, I might interpret it wrongly)

First thing yang IM Adnan mention (ask to be exact) is
Adakah cinta sebelum kahwin itu fitrah ? sepertimana yang dibual-bualkan oleh generasi zaman sekarang.

since masa ni UP Fira tak sampai lagi, so soalan ini ditujukan kepada PU Salman.

Manusia ini dilahirkan dengan perasaan, jadi mereka tak boleh lari dengan perkara ini

"Nabi Muhammad SAW (jangan lupa balas) pernah keluar rumah, ternampak perempuan cantik, kemudia dia pusing kembali ke rumahnya, keluar and ulang tindakan yang sama"

kenapa baginda Rasulullah berbuat demikian ?

ini adalah kerana cara terbaik untuk melawan nafsu adalah dengan mendatangi isteri.
DAN sebaik-baik cara bagi mereka yang masih BELUM beristeri (come on, be positive, nak kawin kan ?) bermuhajadahlah melawan nafsu sendiri, emm, orang kata kalau kita usaha sendiri, effect dia kita lebih hargai, kadang2 tewas, tapi selagi hati ada rasa perkara tu salah, maknanya kita masih betul, and itu yang hari dilawan.

pastu, Adnan terus bertanya
"Siapakah yang selayaknya menerima ruang dalam hati yang lebih dikenali sebagai cintaa tu ?"

lalu, UP Fira menjawab
"Sekiranya hati kita terdapat ruang untuk perkara tersebut, maka selayak-layak manusia yang sepatutnya diberikan cinta itu adalah baginda Rasulullah saw"

"Sekiranya cinta kita terhadap manusia lain melebihi cinta kita kepada Allah swt dan Nabi saw, maka tunggulah laknat dari Allah swt"

bila difikirkan kembali, betul, Nabi Muhammad saw begitu sayangkan umatnya, ada beberapa kisah boleh dikaitkan dengan betapa sayangnya Rasullullah saw kat umatnya, and the first thing is pasal solat, peristiwa yang dah biasa kita dengar, dari 50 rakaat diminta discount hingga ke 5 rakaat. Kalau ikut malas kita, mau kita biar je 50 rakaat tu.

Pernah suatu ketika Rasulullah saw menangis sepanjang malam hingga subuh dalam solatnya saat membaca surah Al Maidah ayat 118 yang bermaksud: 

“Jika Engkau seksa mereka, sesungguhnya mereka adalah hamba-hambaMu dan jika Engkau mengampuni mereka, sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa lagi Maha Bijaksana.”

Dalam doanya beliau menyebut 

“Ya Allah, umatku…umatku”

Ketika ditanya Jibril, Rasulullah menceritakan kerisau-an (abaikan my grammar) pada umat baginda seksa neraka. kemudiannya perkara tersebut disampaikan oleh Jibril dan Allah meredhai Nabi Muhammad untuk memberikan syafaat kepada umatnya yang masih menyisakan keimanan walaupun sebesar biji sawi. Rasulullah memohon ampunan untuk kita, umatnya dari siksa api neraka.

(selawat sekejab jom) :)

pastu ada dimention pasal kenapa perlu cintakan Rasulullah, since I don't really get the point here, so I believe it is better for me not to describe it in detail so that I won't goreng the story. hora

tidak lupa tentang golongan-golongan yang merasai kemanisan iman
terdapat 3 golongan utama yang diterangkan oleh UP Fira yang mana ialah :
- seseorang yang sayangkan Allah swt dan Rasulullah saw
- seseorang yang sayangkan sahabat dan masyarakat kerana Allah swt
- seseorang yang bencikan kesesatan yang lepas



perkara yang pertama dan kedua diterangkan sekali lalu
manakala yang ketiga ada diberikan contoh, dan di sini feezul menggunakan contoh lain yang hampir serupa dengan contoh yang diberikan dalam forum tersebut

sekiranya kita ada melakukan maksiat, dan kita meninggalkannya, nekad tidak mengulanginya, itu merupakan kemanisan iman, tapi, tidak semua dapat mengharunginya sekali jalan, ada yang tewas dengan nafsu mereka dan mengulangi perkara yang dikatakan maksiat. Oleh itu, kita hendaklah istiqamah dengan pelbagai cara sekali pun seperti mencari sahabat untuk menegur mana yang salah, insyaAllah, selagi hati bencikan maksiat, dapat bezakan baik buruk perlakuan sesuatu, kita masih mempunyai ruang untuk berubah.

kemudian, UP Fira menambah

"Barang siapa yang menghidupkan sunnahku, bermakna dia mencintaiku, barang siapa yang mencintaiku, mereka akan bersama-samaku di akhirat kelak"

pastinya, bagi mereka yang terlalu banyak terpengaruh dengan duniawi susah untuk menghadikan perasaan cinta terhadap Rasulullah, mereka kerap memikirkan tentang pasangan hidup mereka, di mana mereka bersayang-sayang sebelum kahwin, tapi selepas kahwin ? pinggan yang melayang-layang.

oleh itu, ada juga dibincangkan tentang cara menghadirkan cinta terhadap Rasulullah,
but 1st thing, kalau kita cintakan manusia, kita boleh "bukti" kan dalam beberapa bentuk
of course, cara yang paling famous
-wang
-kata-kata yang manis

akan tetapi cinta kita terhadap Rasulullah boleh disalurkan melalui selawat dan doa
dan PU Salman menyambung

"Orang yang paling banyak disisiku ialah orang yang banyak berselawat kepadaku"

kadang-kadang kita ada cuba, tapi niat tak tersampai and berenti separuh jalan, istiqamah tu rasa macam, Allahu, susah macam nak dapat 4flat, haha, ingat, berselawat bukannya susah pun, letak je sticky note around you, meja belajar, reminder kat fon, kat desktop, meja korang selalu duduk kat kuliah and even buku2 nota korang, depan skali tu tulis la selawat, korang akan baca walaupun dikategorikan sebagai TERbaca, and lama2 korang akan lafazkan sume selawat tu sendiri :)

yang paling penting
for those who having difficulties, remember that
BERMUHAJADAHLAH
(dah state dah kat atas, tapi memang ini yang kena emphasize)



Bermuhajadahlah melawan nafsu sendiri, sekiranya anda tewas, lihat kawan sekeliliang, ask for a little consultation, some might come out with nonsense idea, some might come out with a brilliant idea, but the most important thing, you know how people consult you, and do you expect that they did everything right ? no, they're human being like you, but they're willing to at least spread the positive charge to you, and grab that, grab every single positive thing that you can implement in your life, your routine so that you can improve yourself

some notes for those who yang dah ada bunga2 cinta tu, remember this
- kalau tiada plan untuk kahwin, don't you ever express your love to him/her
- bila korang dah bercinta-cinta tu, mula-mula mula la message macam2, benda2 simple pun korang tanya, bila message korang dah buang kredit, lepas tu lama2 nanti experience dah ckup naik level, call, pastu naik lagi, jumpa, duduk rapat2, bila dah duduk rapat2 nafsu tak menahan maka berlakulah kes pembuangan bayi

sebenarnya, nak jalankan perintah Allah ni senang je (cakap memang la senang, buat tengok)
apa yang kite kena buat ?
ingat tak ayat ammar makruf nahi mungkar ?
yeap,
exactly

that is what we need to do

amalkan segala perintah Allah
jauhi segala larangan Allah

sekian :)



- save your heart for our beloved prophet -

Older Post | Newer Post